STORY(S): Interview with Andris Plucis - Artistic Director and Chief Choreographer Landestheater Eisenach (Feld)
DE: Andris Plucis begann mit 7 Jahren seine Ballettausbildung an der Ballettschule der Wiener Staatsoper, an der sein Vater Harijs Plucis damals arbeitete. Mit 11 Jahren setzte er seine Ausbildung an der Royal Ballet School in London fort. Es folgten Engagements als Tänzer an der Oper Bonn und den Städtischen Bühnen Frankfurt unter Egon Madsen und William Forsythe.
1981 entstanden erste eigene Choreografien. 1985 übernahm er als jüngster Ballettdirektor Deutschlands die Compagnie des Stadttheaters Gießen. Es folgten Engagements als Ballettdirektor am Stadttheater Würzburg, am Staatstheater in Darmstadt, am Landestheater Coburg und am Theater Ulm. Seit 2009 ist Andris Plucis als Ballettdirektor, Chefchoreograph und seit einigen Jahren auch als Künstlerischer Leiter am Landestheater Eisenach tätig.
Ich kenne Andris seit seiner Zeit am Theater in Ulm, und habe seitdem fast alle seiner Stücke fotografiert. Die Zusammenarbeit beläuft sich mittlerweile auf über 20 Jahre.
Im Rahmen von meinem Tanzarchivprojekt "The Story(s) behind the pictures" habe ich Andris für insgesamt zwei Interviews in Eisenach getroffen (es gibt noch ein zweites "Story(s)"-Interview mit einem anderen Schwerpunkt). In diesem Interview nehmen wir das Stück "Feld - Die Suche nach Bewusstsein" als Ausgangspunkt. Wir sprechen über die Hintergründe dieser Arbeit, und auch darüber, welche Inspirationsquellen Andris für diese und auch viele seiner anderen Arbeiten nutzt. Wir sprechen im weiteren Verlauf des Gesprächs zudem über die Herausforderungen von Künstlern und Choreografen an den kleineren Theatern ohne großes Budget, die aber, gerade auch am Beispiel vom Ballett Eisenach, immer wieder ein Sprungbrett für Tänzer an große Tanzcompagnien waren.
Meine Fotos über die wir uns unterhalten, sind hier zu finden: www.dance-photographer.com.
Das Projekt “The Story(s) behind the pictures - A Dance Archive Project” wurde gefördert durch die Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien im Programm NEUSTART KULTUR, Hilfsprogramm DIS-TANZEN des Dachverband Tanz Deutschland.
EN: Andris Plucis began his ballet training at the age of 7 at the ballet school of the Vienna State Opera, where his father Harijs Plucis was working at the time. At the age of 11 he continued his training at the Royal Ballet School in London. This was followed by engagements as a dancer at the Oper Bonn and the Städtische Bühnen Frankfurt under Egon Madsen and William Forsythe.
In 1981 he created his first own choreographies. In 1985 he became Germany's youngest ballet director and took over the company of the Stadttheater Gießen. This was followed by engagements as ballet director at the Stadttheater Würzburg, at the Staatstheater in Darmstadt, at the Landestheater Coburg and at the Theater Ulm. Andris Plucis has been ballet director, chief choreographer and, for several years, artistic director at the Landestheater Eisenach since 2009.
I have known Andris since his time at the theater in Ulm and have photographed almost all of his plays since then. The cooperation has now been more than 20 years.
As part of my dance archive project "The Story(s) behind the pictures" I met Andris for a total of two interviews in Eisenach (there is a second "Story(s)" interview with a different focus). In this interview we take the ballet evening "Feld – Die Suche nach Bewusstsein” (Field - The Search for Consciousness) as a starting point. We talk about the background of this work, and also about the sources of inspiration Andris uses for this and many of his other works. In the further course of the conversation, we also talk about the challenges faced by artists and choreographers in the smaller theaters without large budgets, which, however, have repeatedly been a stepping stone for dancers to large dance companies, especially using the example of the Eisenach Ballet.
My photos that we are talking about can be found here: www.dance-photographer.com.
The project “The Story(s) behind the pictures - A Dance Archive Project” was funded by the Federal Government Commissioner for Culture and Media in the NEUSTART KULTUR program, DIS-TANZEN aid program of the Dachverband Tanz Deutschland.
PLEASE NOTE THAT THE INTERVIEW IS HELD IN GERMAN LANGUAGE. I HOPE TO PROVIDE ENGLISH SUBTITLES IN FUTURE.